Onderwijs
Algemeen
ECHT biedt een tijdelijke onderwijs-zorgvoorziening voor hoogbegaafde leerlingen die zijn vastgelopen of dreigen vast te lopen in het (reguliere) onderwijs.
ECHT is hiermee een interventie van school. Een leerling blijft ingeschreven op de eigen school en hiermee blijft school verantwoordelijk voor de leerling. Vanuit de samenwerking met school en de leerling en zijn/haar gezin ondersteunt ECHT het proces naar ontwikkelruimte.
Leerlingen worden ondersteund in het proces om onderwijs in te zetten voor hun ontwikkeling. Vanuit ECHT wordt de leerling vanuit ruimte, contact en vertrouwen benaderd, zodat deze weer tot groei en ontwikkeling kan komen. Hoogbegaafde leerlingen denken, beleven, leren en ontwikkelen zich anders dan de gemiddelde leeftijdsgenoot. Vaak al op jonge leeftijd kunnen hierdoor stressvolle situaties ontstaan voor de jongeren en ontwikkelen zij strategieën om daarmee om te gaan. Deze oplossingsstrategieën kunnen belemmerend werken voor hun eigen ontwikkeling. Vanuit ECHT zal er worden gewerkt aan het opbouwen van vaardigheden. De leerlingen zullen inzicht krijgen in en oefenen met alternatieve (oplossings)strategieën, zodat ze vanuit eigen waarden en autonomie weer grip krijgen over het eigen functioneren.
Iedere jongere komt bij ECHT binnen met een andere kennisbasis en vaardigheden. Wij kijken (dynamisch) naar de brede aanleg, vaardigheden en ontwikkeling van de jongere en belemmerende en ondersteunende factoren binnen de context . Er is daarom geen standaard aanpak die wij hanteren. Schoolwerk wordt geleverd door de stamschool. Ons pedagogisch handelen is erop gericht om iedere leerling zich bewust te laten worden van de manieren waarop ze initiatief en verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen leer- en ontwikkelproces. Psycho-educatie is daarom een belangrijk onderdeel van de periode op ECHT.
ECHT-groep
Na de intake kan gekozen worden voor plaatsing op de ECHT-groep. Een leerling komt dan maximaal 3 dagen naar de locatie van ECHT en de overige dagen gaat de leerling naar de stamschool. School blijft verantwoordelijk voor het onderwijsprogramma. Binnen ECHT hebben we niet voor ieder schoolvak een eigen vakdocent, maar begeleiden we het leer- en ontwikkelproces. Er is binnen de groep veel aandacht voor psycho-educatie en het ontwikkelen van zelfregulerende leervaardigheden.
Er worden verschillende ondersteuningsmogelijkheden aangeboden binnen de onderwijsvoorziening op ECHT.
Vanuit de intake of veranderingen in het proces tijdens de periode op ECHT wordt bekeken welk aanbod nodig is voor een leerling (niet iedere leerling krijgt dus alle ondersteuningsmogelijkheden). Mogelijkheden in aanbod:
Lichaamsgerichte Begeleiding
Dit betreft een vorm van begeleiding bij psychosociale problemen waarbij gebruikt wordt van werkvormen gericht op lichaamsbeleving. Jongeren leren hier lastige situaties anders te benaderen en meer bewust te zijn van eigen denken en emoties. Ook is het kijken naar sterke kanten binnen jezelf een onderdeel van lichaamsgerichte begeleiding.
Individuele behandeling
Het ondersteuningsaanbod binnen de groep kan soms onvoldoende zijn voor een jongere (en het gezin). Als er een afgebakende hulpvraag is waarvoor individuele orthopedagogische behandeling of gezinstherapie nodig is, kan dit worden uitgevoerd door onze orthopedagoog-generalisten (Mirjam en Nathalie).
Gezien het feit dat ECHT een tijdelijke setting is zal altijd worden bekeken of de hulp die nodig is geboden kan worden binnen het tijdsbestek van de leerling op ECHT. Wanneer dit niet het geval lijkt, wordt verwezen naar een zorginstelling buiten ECHT.
Binnen ECHT wordt van de ouders van de leerlingen verwacht mee te doen aan het ouderprogramma Laat me los- Hou me vast (EFT).