Praktische informatie

ECHT is gevestigd op:

Lange Heul 149-C,

1403 NH te Bussum 

(gebouw Elan Breeduit)

Telefoonnummer 06 82241509

Mail: info@echt-elan.nl

De onderwijsvoorziening is open op maandag, dinsdag en donderdag van 8.45-14.15 uur.

Aanmeldingen kunnen maximaal tot en met hemelvaart (de week van 15 mei) ingediend worden. Na deze week zullen aanmeldingen doorgeschoven worden naar het volgende schooljaar. 

stroomschema

Ons team

Nathalie Schmidt

Nathalie Schmidt

Coördinator en therapeut

Meer over Nathalie...

Mijn naam is Nathalie Schmidt. Ik ben orthopedagoog-generalist, psychosociaal therapeut  en ’specialist in Gifted Education’ (afgeronde postdoctorale ECHA-opleiding aan het Centrum Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen). Vanuit de specialisatie ‘Hoogbegaafdheid’ heb ik veel ervaring opgedaan in de diagnostiek en behandeling bij (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen en jongeren. Ik ben aangesloten bij het ECHA-netwerk (European Council High Ability), Stichting Kwaliteitsregister Hoogbegaafdheid en Vereniging EMDR Nederland (VEN). Ik sta ingeschreven in het BIG-register onder registratienummer 69926931931. Ik ben auteur van verschillende boeken  over hoogbegaafdheid, gedrag en onderwijs. Ik heb modules en vakken gegeven op de PABO en aan de opleidingen IB/ RT/ GL. Daarnaast ben ik bezig met een promotieonderzoek naar sociaal-emotioneel functioneren bij hoogbegaafde kinderen in de puberteit bij de Universiteit Leiden.

Ik ben mijn loopbaan gestart in het (speciaal) onderwijs (als leerkracht, ambulant begeleider en schoolpsycholoog). Dit maakt dat ik makkelijk de koppeling naar de dagelijkse (school)praktijk kan maken.

Binnen ECHT ben ik, samen met Bart Smoors, coördinator. Ik ben met name betrokken bij de intakeprocedure van nieuwe leerlingen, (preventie)beleid en daarnaast geef ik therapie en leerlingbegeleiding op sociaal en emotioneel gebied.

Karen Honing

Karen Honing

Docent

Meer over Karen...

Mijn naam is Karen Honing. Ik ben een ervaren docent voor hoogbegaafde jongeren. Mijn hart ligt bij het coachen en begeleiden van deze doelgroep en ik was daarom ook zeer enthousiast om als docent op ECHT te kunnen starten. Mijn werkzaamheden als docent op ECHT bestaan onder andere uit het bieden van een veilige haven. De basis van de groepssetting moet zijn om vertrouwen terug te krijgen na een periode van thuiszitten of een lange periode van een zeer moeizame schoolgang.

Daarnaast ben ik de schakel tussen school en de jongere bij het inrichten van het onderwijsprogramma op ECHT en bij het implementeren van aanpassingen in het onderwijs wanneer nodig. Daarnaast voer ik individuele coachingsgesprekken met de jongeren en werk ik nauw samen met de andere medewerkers van ECHT om als één team rondom een jongere te kunnen staan.

Mirjam Zwaan

Mirjam Zwaan

Orthopedagoog generalist

Anne Caroline Kotte

Anne Caroline Kotte

Ambulant begeleider

Meer over Caroline...

Mijn naam is Anne Caroline Kotte. In 1992 ben ik gestart in het onderwijs als wis- en natuurkunde docent en mentor. In de loop der jaren heb ik diverse taken uitgevoerd in leidinggeven aan en/ of begeleiden van mentoren en begeleiden van leerlingen. Een van de taken daarin was het vormgeven, coördineren en begeleiden van het maatwerktraject op een Daltonschool. Mijn laatste baan was het neerzetten van een begeleidingsstructuur binnen een school in Amsterdam-Noord.

Een van mijn overtuigingen is dat elke jongere zich wil ontwikkelen, wil leren. Helaas gaat dat niet bij elke jongere vanzelf. In dat geval ga ik samen met de jongere en ouders op zoek naar de wijze waarop het leerproces beter passend vormgegeven kan worden, mede vanuit de gedachte ‘het kan altijd anders’. Hierin vind ik het belangrijk dat de leerling zicht krijgt van op wie hij/ zij zelf is en grip krijgt op het eigen leerproces. In de dagelijkse praktijk komt dit tot uiting in de groepsgesprekken, energizers, lessen over zelfregulerend leren en coachgesprekken. Hierbij ga ik uit van ieders behoefte aan relatie, competentie en autonomie en werk ik oplossingsgericht. Mijn opleiding in Educational Needs en training in het spelenderwijs coachen op het gebied van executieve functies hebben mij hierin een basis gegeven.

Feedback van mijn leerlingen:
‘De begeleiding is erg behulpzaam en er wordt goed naar je geluisterd. Er is veel persoonlijke aandacht. En de oefeningen om leergedrag te verbeteren zijn zeer interessant’.

Sander Meijer

Sander Meijer

Lichaamsgerichte Begeleiding

Meer over Sander...

Ik werk bij ECHT als lichaamsgericht begeleider. In mijn werk geef ik zowel individuele trainingen als groepslessen. Bij ECHT help ik leerlingen meer inzicht te krijgen in hun eigen denken, voelen en handelen. Daarnaast ondersteun ik hen bij het vergroten van hun zelfvertrouwen en bij het leren kijken naar hun eigen binnenwereld.

Ik vind het leuk om, via beweging en spel, te onderzoeken hoe jongeren in elkaar zitten en samen te ontdekken wat helpt om beter in je vel te zitten en meer controle over je leven te ervaren. De lichaamsgerichte aanpak sluit goed aan bij het schoolse stuk, waar leerlingen vaak vooral met hun hoofd werken. Tijdens mijn trainingen besteden we juist aandacht aan lichaamsbewustzijn.

Wat leer je tijdens mijn trainingen?

– Hoe je jouw lichaamssignalen kunt herkennen.

– Hoe je deze signalen kunt gebruiken om je gedrag of gewoontes aan te passen.

Bijvoorbeeld: Hoe merk je op tijd dat je spanning opbouwt? En hoe laat je die spanning weer afvloeien?

Soms maken we gebruik van biofeedback, zodat je letterlijk kunt zien wat een oefening doet met bijvoorbeeld je hartslag. We zijn meestal fysiek bezig, bijvoorbeeld 1-op-1 in de gymzaal, met actieve fysieke spellen en oefeningen. Dit helpt goed om je gedachten te verzetten en stress los te laten.

Tussendoor is er veel ruimte voor persoonlijke gesprekken. We reflecteren op de oefeningen en bespreken hoe het gaat op school, bij ECHT, thuis en met vrienden. We nemen het hele plaatje mee. Daarnaast kunnen we samen een signaleringsplan opstellen om meer inzicht te krijgen in spanning en ontspanning. Hierbij kijken we ook naar welke interventies je zelf kunt doen en hoe je omgeving je kan ondersteunen als dat nodig is.

Groepslessen bij ECHT 

Naast individuele lessen geef ik ook groepslessen. Hierbij maak ik gebruik van mijn ervaring als Rots en Water-trainer en van spellen en oefeningen uit de theatersport.

In deze lessen ligt de nadruk op:

– Samenwerken en functioneren in een groep.

– Reageren op en contact maken met elkaar.

– Jezelf laten zien en ruimte durven innemen.

– Rekening houden met anderen.

– Het effect van je stemgebruik en lichaamshouding op anderen.

En vooral: veel plezier en ontspanning.